تفسير آيه ۷۱ سوره نساء قسمت دوم

معنی اسلحه در آيه ای ديگر از همين سوره

در آيه 102 همين سوره نساء مي فرمايد : أَن تَضَعُواْ أَسْلِحَتَكُمْ وَخُذُواْ حِذْرَكُمْ إِنَّ اللّهَ أَعَدَّ لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُّهِينًا<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

مفسرين در ترجمه اين آيه شريفه مي گويند : مانعي ندارد كه به هنگام ضرورت ، در موقع نماز در ميدان جنگ سلاح خود را به زمين بگذاريد ولي حذر يعني مراقبت و آماده باش را از دست ندهيد.

جالب توجه اين است كه معني « حِذر» به قدري وسيع است كه هرگونه وسيله مادي و معنوي كه بتوان در مقابله با دشمن به كار برد در بر مي گيرد . از جمله اينكه همه مسلملنان بايد و حتماً در هر زمان از موقعيت دشمن ، نوع سلاح ، روش جنگي ، ميزان آمادگي و تعداد نفرات و اسلحه هاي آنان و كار آئي دشمن با خبر باشد . چرا ؟ براي اينكه اين اطلاعات در پيشگيري از خطر دشمن و حاصل شدن مفهوم واژه « حِذْر» مؤثر است

از طرفي ديگر مسلمانان بايد براي دفاع از خويشتن و اجتماع مسلمانان نيز از هرگونه آمدگي از نظر رواني و معنوي و از نظر بسيج منابع فرهنگي و اقتصادي و انساني و همچنين استفاده از كاملترين نوع سلاح و طرز كار برد آن را فراهم سازند .

به قول صاحب تفسير نمونه اگر مسلمانان جهان همين يك آيه را در زندگي اجتماعي و فردي خود پياده كرده بودند در طول تاريخ پر ماجراي خويش هرگز در عرصه پيشرفت اقتصادي و اجتماعي دجار شكست و ناكامي نمي شدند .

از كلمه « جميعاً » در آيه مذكور مورد بحث استفاده مي شود كه : براي مقابله با دشمن همه مسلمانان بدون استثنا بايد شركت جويند مگر آنان كه به حكم قرآن معذورند .

بر اساس همين فرمان قرآن بود كه براي حفظ انقلاب و ارزشهاي والاي انقلاب در برابر تهاجمات نظامي احتمالي دشمنان قرآن وانقلاب اسلامي بعد از انقلاب دوم تسخير سفارت (لانه جاسوسي) آمريكا حضرت امام خميني رحمة الله عليه در 5 آذر ماه 1358 فرمان تشكيل بسيج مستضعفين را صادر فرمودن و اين آيه شريفه قرآن را كه از بعد از پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله و سلم بفراموشي سپرده شده بود مجدداٌ احيا گرديد .(ادامه دارد ) 

/ 0 نظر / 4 بازدید